THE ABC OF ICELAND – BRÚARFOSS

26857221903_b6081df52f_c
De helderblauwe waterval die dezelfde kleur als mijn nieuwe jas heeft. Maanden, nee, járen staat ie al op mijn ‘must-see’ lijstjes, maar eigenlijk kwam het er tot nu toe nooit van om ‘m te bezoeken. Of ik had geen huurauto, of het was zo’n slecht weer dat de weg waar ie zou moeten zijn niet toegankelijk was. Begin juni was het dan eindelijk zo ver: Brúarfoss stond op het lijstje om bezocht te worden en met wat zoeken konden we ‘m dan ook vinden.

De Brúarfoss bevindt zich op de Golden Circle route, tussen Thingvellir en Geysir in. Het is geen enorme waterval, maar de kleur en vorm maakt ‘m ontzettend bijzonder. Daarnaast weet bijna niemand de waterval te vinden, staat ie nergens langs de weg aangegeven op bordjes én geloven sommige IJslanders zelfs niet dat ie bestaat (sterker: ik werd uitgelachen toen ik zei dat ie wél bestond nadat ik vroeg of ze misschien wisten hoe ik ‘m moest vinden).

Wat mij betreft is het ook een van de mooiste watervallen in IJsland, ik heb veel favorieten en de meesten zijn toch wat bekender en vooral een stuk makkelijker te vinden, maar de kleur van deze waterval is zo bijzonder dat ie toch wel in mijn top 3 van favoriete watervallen staat.

Benieuwd geworden? Kijk even mee naar de práchtige foto’s, we hadden de waterval helemaal voor onszelf!

Als je mij op deze foto kunt vinden, zie je meteen hoe ‘groot’ de waterval toch is!

Maar hoe kom je er dan?
Tja, dat is iets lastiger. Op internet kon ik geen duidelijke routebeschrijving vinden, overal stond alleen maar dat je het zomerhuisjes gebied moest vinden, dan de derde afslag moest nemen en er ergens links een parkeerplaats was, vervolgens moet je een brug over en de ‘weg’ volgen. Met deze beschrijving ging ik dan ook op pad en ja, de beschrijving klopte, maar ik kan ‘m voor jullie nét iets duidelijker maken.

1. Op je navigatiesysteem vul je in Brekkuskógur, dit is de derde weg (en de enige niet afgesloten weg) het zomerhuisjes gebied in als je vanaf Thingvellir naar Geysir rijdt, weg 37 (net iets voorbij Laugarvatn, voorbij afslag naar weg 355). De weg hierna heet hetzelfde, maar dit is een priveterrein en hier kun je niet verder, dus als je daarin rijd: een afslag eerder inslaan. Als je vanaf Geysir richting Thingvellir rijdt is het iets lastiger en zou ik gewoon even Brekkuskógur in de navigatie zetten. Mocht je vanaf Geysir rijden is het ongeveer 10 minuten van de parkeerplaats af.
2. Als je deze weg bent ingeslagen moet je de hele tijd links aanhouden. Als je navigatie vanaf nu op hol slaat, gewoon even door blijven rijden. Wij dachten hierdoor dat we fout zaten, maar we zaten goed. Op alle splitsingen de linkerweg in slaan, maar let ondertussen wel op de huisnummers, want:
3. Bij huis nummer 13 (aan de rechterkant van de weg) neem je de afslag naar rechts, dus NIET linksaf slaan.
4. Bij huis nummer 14/15/16 is een soort ‘parkeerplaats’ aan de linkerkant, hier kunnen twee/drie auto’s parkeren. Doe dit dan ook.
5. Vervolgens loop je terug naar de splitsing en sla je de linkerweg in.
6. Stap over de omheining links (er staat een soort hek met prikkeldraad hier, daar moet je dus overheen) en volg de weg (als je met je rug naar het ‘hekje’ staat moet je dus naar rechts lopen).
7. Na niet heel lang kom je een bruggetje tegen over een riviertje, hier staat ook een bord met wat namen erop. Brúarfoss staat er niet op, maar je gaat nu nog de goede kant op ;).
8. Vervolgens volg je het ‘pad’, je klimt een klein stukje omhoog, loop door een soort ‘bos’ (het zijn meer bosjes) en als je naar links kan afslaan moet je dat vooral niet doen (er is een plek op het ‘pad’ waar weer zo’n bord staat, hier moet je dus naar rechts).
9. Het pad spreekt eigenlijk voor zich, ook al ziet het er niet echt uit als een pad. Op het moment dat je begint te denken “klopt dit nog wel?” kun je waarschijnlijk de waterval al horen. Ik denk dat het in totaal zo’n 10 minuten lopen was.
10. Vervolgens kom je aan bij nog een brug en hier vind je Brúarfoss. Je kunt foto’s van bovenaf maken, maar je kunt ook aan de linkerkant van de brug naar beneden lopen en heel dicht bij (of zelfs ín) het water komen.

Even een klein kaartje
Schermafbeelding 2016-06-08 om 21.56.17
Je rijdt hier dus helemaal door tot je bij huis nummer 14 aan komt en de laatste 10 minuten loop je naar de waterval.

De weg (Brekkuskógur) waar je overheen rijdt is een soort gravel achtige weg, een beetje rustig rijden kan dus geen kwaad. Het is prima te doen met een normale auto overigens, je hebt niet per se een 4 wiel drive te hebben.

Ik heb ook nog een filmpje gemaakt van de weg terug, vanaf de parkeerplaats terug naar de hoofdweg, het is maximaal 5 minuten rijden van de afslag op weg 37 tot de ‘parkeerplaats’ bij huisje nummer 14.

Het pad wat je moet lopen is best goed begaanbaar, wij liepen er met mijn oma (70!) naartoe, na het eerste bruggetje is het een klein stukje omhoog ‘klimmen’, maar verder is het gewoon een ‘plat’ pad door de ‘bosjes’. Hieronder wat foto’s van het pad wat je moet lopen:

4/6 Golden Circle
Dit is het pad richting de eerste brug, waar dus ook een bord staat.

Het bord wat bij de brug staat, hier staat Brúarfoss dus niet aangegeven, maar Kóngsbrú is de brug over de waterval heen.

Het eerste bruggetje.

4/6 Golden Circle
Dit is het pad wat je moet volgen ná de brug, niet echt een ‘pad’, maar duidelijk genoeg om te volgen.

Je loopt een aardig stuk door de bosjes heen.

Vervolgens kom je hier uit, er staat vrijwel meteen als je de bosjes uit komt een bord, hier moet je rechts afslaan en dan zie je dit.

4/6 Golden Circle
Aan het einde staat dit bord, hier sla je weer links af.

En vervolgens kom je dus hier uit: Brúarfoss.