LIFE IN ICELAND – 02 JUNI 2016 // BLUE LAGOON TO REYKJAVIK

2/5 Reykjavik

Ik keek er al weken naar uit, het bezoek van mijn mama en oma. Lekker een stuk rijden en volgens de voorspellingen met heel mooi weer. Voor het eerst iemand die langs kwam die geen vertraging had, dus voor het eerst gewoon de volle tijd kunnen benutten. Wat heerlijk.

Op het vliegveld was het even zoeken naar de weg naar Sixt, waar we een auto hadden gehuurd, maar die was zo gevonden en binnen twee minuten hadden we ook een gratis upgrade gehad van een Opel Corsa naar hun nieuwste Suzuki S Cross, waarmee we in principe het binnenland zelfs in hadden gemogen, maar ja, er lag nog sneeuw dus dat leek me niet zo’n strak plan.

Eigenlijk was het plan om meteen terug naar Reykjavik te rijden zodra we in de auto stapten, maar mijn oma wilde toch ook de Blue Lagoon wel even zien. Zwemmen behoorde niet tot het plan (haha, ik ga dus echt mooi geen 70 euro uitgeven om even een uurtje te zwemmen, dan zwem ik liever in RVK zelf voor 5 euro in een zwembad wat niet overbevolkt is), maar het was wel even leuk om een rondje te lopen. Ook al had ik dat twee dagen eerder ook al gedaan. De laatste keer dat ik er was (voor die twee dagen geleden dus), was het bad nog niet uitgebreid, het is nu wel een stuk groter (en duurder, dat snap ik dus niet), waardoor het wat rustiger leek. Maar ja. We gingen niet zwemmen, we gingen door naar Reykjavik. En dus stapten we weer in ons prachtig blauwe monster onderweg naar de stad.

Daar even snel de koffers in mijn kamer gegooid, telefoons aan de oplader en vervolgens weer op pad. We (mijn oma en mama) wilden eten, want in hun hoofd was het dus al twee uur later dan bij mij en dus besloten we richting Roadhouse te gaan (ja, haha, kom niet naar mij op bezoek als je geen roadhouse wil, ik HOU van roadhouse <3). We reden via Hallgrimskirkja, waar we ook nog even naar boven gingen. Terwijl wij van het uitzicht aan het genieten waren gingen ineens de klokken luiden, ik heb nog nooit iemand zo erg zien schrikken als mijn oma op dat moment. Vervolgens weer naar beneden, een kaarsje gebrand voor mijn opa en even naar het koor staan luisteren (want die waren echt ontzettend goed). Daarna toch echt doorgereden naar Roadhouse en echt heerlijk gegeten. De burgers van mijn mama en oma zagen er heel goed uit, maar niets haalt het bij de vegetarische burger die ik altijd bestel (en twee keer zo groot is als de burgers waar wel vlees op zit). Ik zou er iedere dag wel willen eten. Daarna wilde ik laten zien waar ik eind augustus/begin september een tijdje heb ‘gewoond’, dus we reden naar mijn oude huisje (of eigenlijk gewoon erlangs), vervolgens naar Grotta, waar het echt heerlijk weer was. Echt bizar. Ineens brak de zon door en het was gewoon écht warm. Grotta was helaas wel afgesloten in verband met het broedseizoen voor de vogeltjes, maar juist daardoor was het nog rustgevender. Al die tjirpende vogeltjes. Heerlijk. Na een kort rondje gingen we terug naar het centrum en stapten we uit bij Harpa. Na een kort rondje in Harpa liepen we naar Solfar om even te genieten van het uitzicht op Esja en vervolgens stapten we weer in de auto richting Nautholsvik. Het aangelegde, verwarmde strandje achter het vliegveld (en dus achter mijn huis). Daarna reden we weer terug naar mijn kamer, eigenlijk vooral door het tijdsverschil en omdat we de volgende ochtend heel vroeg weer wilden vertrekken om de zuidkust te rijden. Ik was natuurlijk nog lang niet moe en slapen? Ik wist niet zo goed meer hoe dat werkte, dus hoe die nacht (en de volgende dagen) afliep.. dat lees je snel 😉